we live here

Så... Vi köpte ett hus.

Mmm... kakor...

Kategori: Att äta

 
Sedan vi flyttade till huset har jag blivit oroväckande... huslig.
No one told me it was going to be like this.
 
Igår hade vi besök och jag var glad flera timmar i förväg eftersom "Tjoho! Då vet jag precis vad jag ska baka!" även om de två (2) gånger sa att "Vi fixar fika!".
Lärdom: Jag har blivit ett hopplöst fall.
Kul.
 
Det blev de här gölliga kakorna, som egentligen skulle ha varit citrontarteletter med maräng. Jag var happy happy för att jag fick inviga kakformarna jag köpte på loppis för 10 spänn och ännu mer happy happy för att lemoncurden jag kokade ihop tidigare i veckan fick komma till användning. (OBS att det inte är helt och hållet lemon i curden, utan den består av saften från en citron, en apelsin och en clementin. Gud så gött!)
 
Kakorna gör man såhär:

1. Knåpa ihop en vanlig mördeg och tryck ut den i smörade kakformar. Dock att jag bytte ut 0,5 dl av strösockret mot lika mycket florsocker för att se vad som hände. (Det blev gott) Tips: Smält smöret och använd en pensel för att smöra formarna.
2. Grädda formarna i ugnen, 225 grader i typ... 10 minuter. Tills de är fina i alla fall.
3. Knacka ut kakan ur formen innan de har svalnat helt. (Använd förslagsvis en gaffel eller sked)
 
När kakorna är helt kalla, någon timme (eller dag) senare:

1. Klicka i lite lemoncurd i "skålen" och stoppa in dem i ugnen igen, bara några minuter.
2. Servera med vispad grädde.
3. Ät så många du orkar.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: