we live here

Så... Vi köpte ett hus.

Massakern i rabatten

Kategori: Trädgård

Herregud vad jag har krigat mot de tre buskarna som växer i isberget i rabatten vid altanen.
Jag har hackat och spottat och svurit och hackat.
 
Nu är det bara lite istid kvar, förhoppningsvis blir det sol i morgon och då kommer nog den sista isen att försvinna. Sen ska jag börja rensa och plantera. Eller ja... Först ska jag få upp buskjävlarnas rötter.
 
Rabatten utanför köket är däremot väldigt foglig. Det är typ en miljon olika lökar i den som växer och tittar fram lite mer för varje dag. Jag tror att det finns pioner och tulpaner, men det behövs en växt som övervintrar och liksom bygger lite på höjden också... Det kanske är där lavendeln ska bo?
 
Jag som ändå var i hackartagen passade på att hacka fram en preliminär gräns. Någon ordning måste det väl ändå vara på var rabatten slutar och gräsmattan börjar?
 
 
Ivan har koll på fröna som ska gro och bli blåklint. Bredvid är det luktärt och lavendel.
 
I sovrummet bor det murgröna x 2. De klättrar på varsin kvist från ett av de oidentifierade träden.
 
Det här är en grill. Den är inmurad i altanens grund, cirka 60 cm från altanen.
Jag känner att det finns en ganska överhängande risk för antingen grillrök i ögat när man sitter på altanen och dricker öl i väntan på köttet ELLER den lilla detaljen att hela altanen antänder och brinner ner. 
Frågan är bara vad jag ska ha där i stället. Ett olivträd kanske?

 
Här har jag hackat bort buske (x2) och grenar och en smärre glaciär. Gött!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: