we live here

Så... Vi köpte ett hus.

Divide and conquer (eller; min första dust med trädgården)

Kategori: Trädgård

Idag har jag råkat förklara krig mot ormbunkarna på framsidan av huset.
Först tänkte jag bara "Men, vad bruna och tråkiga ni är!" sen tänkte jag "Oj, vad många ni är!" och sen tänkte jag "Nej, nu jäklar ska ni bort!".
Och sen slet jag som en riktig ormbunkstjusare (eller hatare), för herregudars vilka rötter de har! Det var ett riktigt gympapass att få upp alla (drygt 30 stycken) och sedan frakta dem till komposten (som jag improviserade ihop lite snabbt i ena hörnet av trädgården). Men nu är de förhoppningsvis borta, om inte för evigt så för en väldigt lång stund. Dessvärre orkade och hann jag bara med de på ena sidan av trappan, så det finns fler att brottas med när andan faller på.
 
Innan dess hade jag gått lös på en kaprifol som var (är?) mer död än levande. Den är säkert över 50 år gammal och ganska vanvårdad, det är väldigt mycket gamla döda slingor och stammar och väldigt få gröna blad och friska grenar. Jag hoppas verkligen att den repar sig. Kanske vill den ha en kompis som moraliskt stöd till våren? Det vore något... Jag älskar kaprifoler!
 
Och i stället för ormbunkar ska rabatterna på framsidan av huset fyllas med en grön marktäckare och rhododendron. Rhododendron är nog min favorit i trädgården, de är så fina! Dessutom har de inga galna rötter, utan kan stå ganska nära huset. Just nu finns det faktiskt en rhododendron i ena rabatten på framsidan, men det är en tanig och ensam historia. En Gomer Waterer vore fint (och ojoj, se bara hur jag slänger mig med namn här? Jösses). Och den gröna marktäckaren finns redan, jag ska bara se till att sprida den.
Jag tror och hoppas att det är vintergröna:
 
 
 
Och den här mäkliga växten finns det också gott om. Japanska lyktor, någon slags physalis. Jag tycker att den är väldigt... 70-tal. Och orange. Och knäpp. Jag funderar på att behålla några plantor för skojs skull, men en majoritet ska bort. Kanske kan jag sätta dem i kruka och ge bort?
 
 
 
Trädgårdsplanerna har börjat snurra i huvudet, och jag är egentligen ingen trädgårdsfixare. Och just nu i mitt huvud: Daggkåpa och lavendel vid altanen. Smultronschersmin och syrener i ena hörnet. Bärbuskar i andra. Bort med alla barrträd. Mörda alla rönnsumaker (utom möjligtvis en).
 
Hilfe bitte! 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: